Tuesday, April 8, 2008

ဒါဖတ္ၿပီးမွ မဲေပးပါ (၁)

ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒမူၾကမ္းဟာ လူတေယာက္၊ ပါတီတဖြဲ႕၊ အဖြဲ႕အစည္းတခု အက်ိဳးစီးပြားအတြက္ ေရးဆြဲ ထားတာ မဟုတ္ပါဘူးလို႔ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး သိန္းစိန္ မၾကာခင္က ေျပာခဲ့ပါတယ္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး သိန္းစိန္ ေျပာတာ မွန္မမွန္ စစ္အစိုးရ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒမူၾကမ္းကုိ ေျမလွန္ ဆန္းစစ္ဖို႔ လုိလာပါတယ္။ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒမူၾကမ္း ေရးဆြဲဖုိ႔ အမ်ိဳးသား ညီလာခံ စက်င္းပတဲ့ လြန္ခဲ့တဲ့ (၁၄) ႏွစ္ကုိ ျပန္ၾကည့္ရင္ ညီလာခံ ဦးတည္ခ်က္ (၆)ခ်က္ သတ္မွတ္ထား ပါတယ္။ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒမူၾကမ္းအတြက္ အေျခခံမူေတြ အမ်ဳိးသားညီလာခံက တဆင့္ ေရးဆြဲရာမွာ ဒီ ဦးတည္ခ်က္ (၆) ခ်က္နဲ႔ မလြတ္ေစဖုိ႔ စစ္အစိုးရက ႀကိဳတင္ေဘာင္ခတ္ ထားတာပါ။

ညီလာခံ ဦးတည္ခ်က္ နံပါတ္ (၆)အခ်က္မွာ အနာဂတ္ ႏုိင္ငံေတာ္ အမ်ဳိးသား ဦးေဆာင္မႈ အခန္းက႑မွာ တပ္မေတာ္ ပါ၀င္ ထမ္းေဆာင္ေရးလို႔ အတိအလင္း ေရးထားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ စကတည္းက စစ္တပ္အက်ဳိးအတြက္ ရည္ရြယ္ ထားတဲ့ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒမူၾကမ္း ဆုိတာရွင္းေနပါတယ္။ ဒီအခ်က္ကုိ ညီလာခံတက္ခဲ့တဲ့ တုိင္းရင္းသား လက္နက္ကုိင္ အဖြဲ႕အေတာ္မ်ားမ်ား လက္မခံေပမဲ့ ေနာက္ဆုံး အေလွ်ာ့ ေပးခဲ့ရပါတယ္။ ဒိေနာက္ အနာဂတ္ ႏုိင္ငံေရးမွာ စစ္တပ္ ႀကိဳးကုိင္ႏုိင္ဖို႔ အတြက္ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒမူၾကမ္းထဲမွာ စစ္တပ္က႑ေတြကုိ ျပ႒ာန္း ႏုိင္ေအာင္ ညီလာခံကုိယ္ စားလွယ္ (၆)ဦးပါတဲ့ အဖြဲ႕တခုက အဆုိအမ်ဳိးမ်ဳိး တင္သြင္းခဲ့ပါတယ္။ ဒီကုိယ္စားလွယ္ ေတြကေတာ့ တခ်ိန္က အန္အယ္လ္ဒီက အထုတ္ခံထားရတဲ့ အမတ္ေတြ ျဖစ္ပါတယ္။

မဂၤလာဒုံ မဲဆႏၵနယ္ အမွတ္ (၁) က ဦးၾကည္၀င္း၊ မဂၤလာဒုံ မဲဆႏၵနယ္ အမွတ္ (၂) ကဦးတင္ထြန္းေမာင္၊ တြံေတး မဲ ဆႏၵနယ္ အမွတ္ (၂) က ဦးျမလႈိင္၊ က်ိဳက္လတ္ မဲဆႏၵနယ္အမွတ္ (၂)က ဦးတင္၀င္း၊ ေတာင္တြင္းႀကီး မဲဆႏၵနယ္ အမွတ္ (၁) က ဦးသိန္းၾကည္နဲ႔ မင္းဘူးမဲဆႏၵနယ္ အမွတ္ (၂) က ဦးလွစုိး တို႔ (၆)ဦးျဖစ္ပါတယ္။
အန္အယ္လ္ဒီ ကထုတ္ပယ္ထားတဲ့ ဒီအမတ္(၆)ဦးဟာ အမ်ဳိးသား ညီလာခံမွာ တပ္မေတာ္ အခန္းက႑ သမၼတ လုပ္ ပုိင္ခြင့္ စတဲ့ အေရးပါတဲ့ က႑ေတြကုိ အႀကံျပဳခဲ့သူေတြ ျဖစ္ပါတယ္။

စစ္အစိုးရဟာ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံ ဥပေဒမူၾကမ္း ေရးဆြဲရာမွာ ညီလာခံဦးတည္ခ်က္ (၆)ခ်က္နဲ႔ ေဘာင္ခတ္႐ုံသာ မက စစ္တပ္က႑ ပစ္ပယ္သြားတာမ်ဳိး မျဖစ္ရေအာင္ အေျခခံမူ (၁၀၄) ခ်က္ ဆုိတာပါ မူလကတည္းက သတ္မွတ္ၿပီး ဒီေဘာင္ထဲက ေရးရမယ္လို႔ ထပ္ၿပီး ျပ႒ာန္းျပန္ပါတယ္။ စစ္အစိုးရ သတ္မွတ္တဲ့ အေျခခံမူ (၁၀၄) ခ်က္ကုိ ဆင့္ပြားၿပီး အမ်ဳိးသားညီလာခံ အဆင့္ဆင့္မွာ ညီလာခံ ကုိယ္စားလွယ္ေတြ အေသးစိတ္ အဆုိျပဳတာကုိေတာ့ အေသးစိတ္ အေျခခံ ရမယ့္မူေတြလို႔ သုံးႏႈန္းပါတယ္။ အမ်ဳိးသား ညီလာခံက အတည္ျပဳထားတဲ့ အေသးစိတ္ အေျခခံရမယ့္ မူေတြကုိ အေျခခံ ၿပီးမွ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံ ဥပေဒမူၾကမ္း ဆုိၿပီး စစ္အစိုးရက ပုဒ္မတပ္ ထုတ္ျပန္တာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ စစ္အစိုးရရဲ႕ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ မူၾကမ္းကုိ ၾကည့္ရင္ အနာဂတ္ ႏုိင္ငံေရးမွာ စစ္တပ္ ႀကိဳးကုိင္ႏုိင္ ေအာင္ ခုလို အဆင့္ဆင့္ ေျခကုတ္ယူ ျပ႒ာန္းထားတာေတြ႕ရမွာျဖစ္ပါတယ္။

- ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတကို စစ္ေရးအျမင္ရိွသူ ျဖစ္ရမယ္လို႔ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒမူၾကမ္း အခန္းပုဒ္မ ၅၉ (ဃ) မွာ ျပ႒ာန္းပါတယ္။ မူလက ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတကုိ စစ္ေရးအေတြ႕ အႀကံဳရွိသူ ၿဖစ္ရမယ္လို႔ အဆုိျပဳၿပီးကာမွ ညီလာခံတြင္း ေ၀ဖန္မႈေတြ မေက်နပ္မႈေတြ ျဖစ္ၿပီးေနာက္ ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတကုိ စစ္ေရးအျမင္ရွိသူ ျဖစ္ရမယ္လို႔ ျပင္ဆင္ခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။
တနည္းေျပာရရင္ လက္ရွိ ျမန္မာစစ္ေခါင္းေဆာင္ ေတြထဲက အၿငိမ္းစားယူၿပီး သမၼတလုပ္ခ်င္သူ လုပ္ႏုိင္ေအာင္ လမ္း ဖြင့္ေပးထားတဲ့ အခ်က္လို႔ တခ်ဳိ႕ေလ့လာသူေတြက တြက္ပါတယ္။

- လႊတ္ေတာ္ကုိ ၾကည့္ရင္လဲ စစ္ဗိုလ္လႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စားလွယ္ (၂၅) ရာႏႈန္းပါရမယ္လုိ႔ ဥပေဒျပဳေရး အခန္း (၄)ျပည္သူ႔ လႊတ္ေတာ္ ဖြဲ႕စည္းျခင္း ပုဒ္မ (၁၀၉) မွာ ျပ႒ာန္းထားပါတယ္။ စုစုေပါင္း လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ (၄၄၀) အနက္ စစ္တပ္က တင္ေျမႇာက္လုိက္တဲ့ စစ္ဗိုလ္ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ ဦးေရ (၁၁၀) ရွိရမွာျဖစ္တယ္ လုိ႔ ျပ႒ာန္း ထားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ရာခုိင္ႏႈန္းနဲ႔တြက္ရင္ စစ္တပ္က လႊတ္ေတာ္မွာ (၂၅) ရာခုိင္ႏႈန္း ပါ၀င္တဲ့ အဓိပၸာယ္ျဖစ္ပါတယ္။

- အေျခခံမူ (၁၀၄)ခ်က္ အေရးေပၚကာလ အခန္းကုိၾကည့္ရင္ စစ္တပ္ကုိ အာဏာသိမ္းခြင့္ ရွိတယ္လုိ႔ မူခ်ထား ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီအခ်က္အေပၚ ညီလာခံကာလ ေ၀ဖန္ဆန္႔က်င္မႈေတြ မ်ားခဲ့ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံ ဥပေဒ မူၾကမ္းထြက္လာတဲ့အခါ တုိင္းျပည္အေရး ႀကံဳလာရင္ စစ္တပ္က တုိက္႐ုိက္ အာဏာသိမ္းခြင့္ ရွိတယ္လုိ႔ မသုံးႏႈန္း ေတာ့ဘဲ သမၼတက ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္ကုိ တုိင္းျပည္တည္ၿငိမ္ ေအးခ်မ္းသည္ထိ အမ်ားဆုံး တႏွစ္တိတိ အာဏာ လႊဲႏုိင္တယ္ဆုိတဲ့သေဘာနဲ႔ နားလွည့္ ပါး႐ုိက္ထားတာ ေတြ႕ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ (အခန္း (၁၁) အေရးေပၚ ဆုိင္ရာ ျပ႒ာန္း ခ်က္မ်ား)
ဒီထက္ဆုိးတာက အဲသလုိ တုိင္းျပည္ ၿငိမ္၀ပ္ပိျပားေအာင္ ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္က တာ၀န္ယူထားတဲ့ ကာလ အတြင္း ေဆာင္ရြက္ခဲ့တဲ့ စစ္ဘက္ဆုိင္ရာ အဖြဲ႕အစည္း၊ စစ္ဘက္ဆုိင္ရာ ပုဂၢိဳလ္ေတြကုိ လုံး၀ တရားစြဲဆုိခြင့္ မရွိလို႔ ပုဒ္မ (၄၃၂) မွာ အတိအလင္း ျပ႒ာန္းထားပါတယ္။ သေဘာ ကေတာ့ ၿပီးခဲ့တဲ့ သံဃာ့ အေရးအခင္းလုိ ကိစၥမ်ဳိး၊ ၈၈ အေရးအခင္းမ်ိဳး အနာဂတ္မွာ ျဖစ္လာလို႔ စစ္တပ္က လူသတ္သတ္၊ ဓားျပတုိက္တုိက္ ဘယ္လုိ ႏွိမ္နင္းႏွိမ္နင္း အေရးယူခြင့္ မရွိဆုိၿပီး အေျခခံဥပေဒနဲ႔ ႀကိဳတင္အကာအကြယ္ ယူထားတဲ့ အဓိပၸာယ္ ျဖစ္ပါတယ္။

- အေရးေပၚအေျခအေန ေၾကညာတဲ့ေနရာ မွာလည္း သမၼတဟာ အမ်ဳိးသား ကာကြယ္ေရးနဲ႔ လုံၿခံဳေရးေကာင္စီနဲ႔ တုိင္ပင္ၿပီး လုိအပ္သလုိ အမိန္႔ထုတ္ျပန္ ႏုိင္တယ္လုိ႔ ျပ႒ာန္းထားပါတယ္။ (ပုဒ္မ ၄၁၀၊ ၄၁၁၊ ၄၁၂ )။ ဒီေနရာမွာ အမ်ဳိးသား ကာကြယ္ေရးနဲ႔ လုံၿခံဳေရးေကာင္စီကုိ ဘယ္သူေတြနဲ႔ ဖြဲ႕ထားသလဲ ၾကည့္ဖို႔လုိပါတယ္။ ဒီအဖြဲ႕ဟာ ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတ၊ ဒု-သမၼတ ႏွစ္ဦး၊ လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒၊ အမ်ိဳးသား လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒၊ ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္၊ ဒု-ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္၊ ကာကြယ္ေရး၀န္ႀကီး၊ ႏုိင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီး၊ ျပည္ထဲေရး၀န္ႀကီး၊ နယ္စပ္ေရးရာ၀န္ႀကီးတုိ႔ ပါ၀င္တဲ့အဖြဲ႕ျဖစ္ပါတယ္ (ပုဒ္မ ၂၀၁) ။
အမ်ိဳးသား ကာကြယ္ေရးနဲ႔ လုံၿခံဳေရးေကာင္စီ အဖြဲ႕၀င္ (၁၁)ဦးကုိ ၾကည့္ရင္ သမၼတက စစ္ေရးအျမင္ရွိသူ၊ ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္နဲ႔ ဒု-ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္ႏွစ္ဦးက စစ္သား၊ ကာကြယ္ေရး ၀န္ႀကီးဌာန၊ ျပည္ထဲေရး ၀န္ႀကီးဌာနနဲ႔ နယ္စပ္ေရးရာ ၀န္ႀကီးဌာနကိုလည္း စစ္တပ္ကပဲ ကုိင္ထားမွာဆုိေတာ့ (၁၁) မဲမွာ စစ္တပ္က (၆) မဲ အပုိင္ရထားတာမို႔ တုိင္းျပည္ အေရးေပၚကာလ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ေတြကုိ စစ္တပ္လုိခ်င္သလုိ ျခယ္လွယ္ခြင့္ ရွိမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

- ႏုိင္ငံေရးအပုိင္းကုိ ၾကည့္ျပန္ေတာ့ ႏုိင္ငံ့၀န္ထမ္းခ်င္း အတူတူ အရပ္သား ၀န္ထမ္းကိုေတာ့ လႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စားလွယ္ ျဖစ္ခြင့္မရွိလို႔ တားျမစ္ထားေပမယ့္ စစ္သား စစ္ဗိုလ္ကုိေတာ့ လႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စားလွယ္ ျဖစ္ႏုိင္တယ္ ဆုိၿပီး ႁခြင္းခ်က္နဲ႔ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒမူၾကမ္း ပုဒ္မ (၁၂၁ ပုဒ္မခြဲ ည ) မွာ ျပ႒ာန္းထားပါတယ္။
လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ ျဖစ္ထုိက္သူ သတ္မွတ္ခ်က္ထဲမွာ စစ္ဗိုလ္၊ စစ္သား ပါႏုိင္တယ္လုိ႔ ျပ႒ာန္းလုိက္ရင္ အရပ္ ဘက္ ၀န္ထမ္းေတြပါ အမတ္ျဖစ္လာႏုိင္တာမို႔ ခုလို ေျပာင္က်က် အေျခခံဥပေဒကုိ အလြဲသုံးစားလုပ္ၿပီး စစ္ဗုိလ္ အမတ္ (၂၅) ရာႏႈန္းရေအာင္ ယူထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၂၆ (က) မွာ ႏိုင္င့ံ၀န္ထမ္းဟာ ပါတီႏုိင္ငံေရးနဲ႔ ကင္းရမယ္လုိ႔ ဆုိထားတဲ့အတြက္ စစ္ဗိုလ္ လႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စားလွယ္ ျဖစ္ရမယ္ ဆုိတဲ့ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒမူၾကမ္း ပုဒ္မ ၁၂၁ (ည) နဲ႔ ၀ိေရာဓိ ျဖစ္ေနတာေတြ႕ရပါတယ္။

- စစ္အစိုးရ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒမူၾကမ္း ပုဒ္မ (၃၄၀) ကုိ ၾကည့္ရင္လည္း စစ္တပ္ဦးေဆာင္မႈနဲ႔ ျပည္သူ႕စစ္ မဟာဗ်ဴဟာ ေဖာ္ေဆာင္ခြင့္ ရွိတယ္လုိ႔ ျပ႒ာန္းထားပါတယ္။

- စစ္ဘက္ တရားစီရင္ေရးမွာ တပ္မေတာ္ ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္ရဲ႕ အဆုံးအျဖတ္က အၿပီးအျပတ္ ျဖစ္ေစရမယ္။ တပ္မေတာ္ဟာ တပ္ပုိင္းဆုိင္ရာ ကိစၥအားလုံးကုိ လြတ္လပ္စြာ စီမံခန္႔ခြဲ စီရင္ ေဆာင္ရြက္ပုိင္ခြင့္ ရွိတယ္လုိ႔ ဆုိထား ျပန္ပါတယ္။ (ပုဒ္မ ၃၄၃ )
သေဘာကေတာ့ စစ္သားက ရာဇ၀တ္မႈက်ဴးလြန္ရင္ အရပ္ဘက္ တရားစီရင္ေရးက အရာ မေရာက္ေတာ့ဘူးလို ျဖစ္ေနတဲ့အတြက္ အနာဂတ္ တရားစီရင္ေရးဟာ ရင္ေလးစရာ ျဖစ္တယ္လုိ႔ ရန္ကုန္ေရွ႕ေန အသုိင္းအ၀ုိင္းက ေထာက္ျပပါတယ္။ ထူးျခားတဲ့ အခ်က္က သမၼတအပါအ၀င္ ႏုိင္ငံ၀န္ထမ္း အႀကီးအကဲေတြကုိ စစ္အစိုးရ အသုံးအႏႈန္းအရ စြပ္စြဲျပစ္တင္ ခြင့္ သတ္မွတ္ျပဌာန္း ထားေပမယ့္ ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္ကုိေတာ့ ဘာလုပ္လုပ္ ကြင္းလုံးကၽြတ္ ျဖစ္ေအာင္ အေျခခံဥပ ေဒနဲ႔ ကာကြယ္ ေပးထားပါတယ္။ ဒါတင္မက ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္ရဲ႕ အဆင့္အတန္းဟာ ဒု-သမၼတ အဆင့္နဲ႔ တေျပးညီ ျဖစ္ရမယ္လို႔ အေသးစိတ္ အေျခခံရမယ့္ မူေတြမွာ ျပ႒ာန္း ထားျပန္ပါတယ္။

- စစ္တပ္ကုိ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒနဲ႔ ဘက္စုံ က်ားကန္ထား႐ုံမက စစ္တပ္မိသားစုေတြရဲ႕ စား၀တ္ေနေရးကုိပါ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒနဲ႔ ကာကြယ္ ေပးထားျပန္ပါတယ္။ က်ဆုံးသြားတဲ့ စစ္သားရဲ႕ ကေလးေတြကုိ ႏုိင္ငံေတာ္က တာ၀န္ ယူေစာင့္ေရွာက္ရမယ္။ မသန္စြမ္းတဲ့ စစ္သားေတြအတြက္ အသက္ေမြးပညာ အခမဲ့ သင္ယူခြင့္ ေပးရမယ္ ဆုိၿပီး ဖြဲ႕စည္း ပုံအေျခခံ ဥပေဒမူၾကမ္း ပုဒ္မ ၃၂ (က)(ခ) မွာ ျပ႒ာန္းထားပါတယ္။
ႏုိင္ငံ့ ၀န္ထမ္းတာခ်င္း အတူတူ အရပ္ဘက္ ၀န္ထမ္းထက္ စစ္ဘက္၀န္ထမ္းက ပုိအေရးပါတယ္ ဆုိၿပီး အေျခခံဥပေဒ ကိုသုံး အလြဲသုံးစားလုပ္၊ ေျပာင္က်က် ခြဲျခားၿပီး တုိင္းျပည္ဘ႑ာ ျဖဳန္းဖို႔ အခြင့္အေရး ယူထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီေဆာင္းပါးပါ အခ်က္ေတြကုိ စစ္အစိုးရ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ မူၾကမ္းနဲ႔တုိက္ မင္နီတား ဖတ္ၾကည့္မယ္ဆုိရင္ ဘယ္သူ႔ အက်ိဳးအတြက္ ရည္ရြယ္ေရးဆြဲထားတဲ့ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒလဲ ဆိုတာ မ်က္၀ါးထင္ထင္ ျမင္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး သိန္းစိန္က အဖြဲ႕အစည္းတခု အက်ိဳးစီးပြားအတြက္ ေရးဆြဲထားတာ မဟုတ္ပါဘူးလို႔ ေျပာေနေပမယ့္ တကယ္တမ္း စစ္အစိုးရ လုပ္ရပ္က (ဆရာႀကီး သခင္ကုိယ္ေတာ္မႈိင္း စကားနဲ႔ ေျပာရရင္) ျဗဟၼာ့ဘုံ ႏြားခုန္တက္ သလုိ ျဖစ္ေနတယ္ဆုိတာ ဆက္လက္ တင္ျပသြားမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဦးစိန္ေက်ာ္လႈိင္
ေခတ္ၿပိဳင္မွ ကူးယူေဖၚျပသည္။

ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒမူၾကမ္း (၂၀၀၈) အျပည့္အစံုကို ဤေနရာမွ ဖတ္႐ႈႏိုင္သည္

0 ထင္ျမင္ခ်က္: